Pages

Friday 27 February 2015

overdue 1 day

Assalamualaikum wbt..

Hari ni 27/2/2015 aku da overdue dari EDD aku yakni pada 26/2/2015..

Its ok....aku cube utk relax and x gelabah2 walaupun dah overdue 1 day~ huhu..walaupun dalam hati riso gak....cume ia kan hanya estimate date.....kite kena yakin dengan ketentuan Allah......cume agak nerves dan tertanya2 bile baby nak kuar ni,,,,
aku still monitor pergerakan baby comel dalam perut aku ni.... So far pergerakan die normal dan masih aktif....maybe baby masih syok nak main2 dalam perut ibu.....
"baby, bile nak kuar jupe ibu and daddy"
mmg jujurnya aku dah x sabar nak bersalin and tempuhi saat tu..tetambah dah overdue ni kan...mmg nak tak nak, ready ke x aku memang seharusnya dah perlu ready untuk menempuhi kesakitan itu....so set cepat2 dalam minda ni ttg kesakitan dan keperitan bersalin...huhuuuu...nerves!
Setiap kali contraction tu dtg aku mesti tertanya2...ini sakit tanda nak bersalin ke....tp datang nya kadang2 sikit2...kejap2 so aku macam ......waaaa...xtahu....this is my 1st experience....and i really do not know the real feeling~! Selawat aje yang aku mampu..
ok, aku nak share sikit apa yang aku rasa ketika ini :)
1) Rasa ketegangan yang kuat kat perut, bawah perut and sakit belakang... (biasanya berlaku sebelah petang)
 - Kalo ikut pembacaan aku memang contraction itu berlaku bile perut mengeras disertai dengan sakit di ari-ari dan sakit belakang...
- 2 ke 3 hari ni memang aku rasa perkara ni....husband aku suh temgok jam and kire kekerapan contraction tu....kami sebenarnya sama2 belajar apa itu contraction......mula2 die rapat2....keras pn lama.......tp da lepas 30 minit ke 1 jam tu die cam slow and perut relax balik.....false contraction rupanya...nerves tau..hehehe..

2) Kuar lendir jernih...
- Malam tadi aku dapati ada lendir jernih macam telur putih tu kat panties aku...tp sikit aje la......
- x rase sakit ape2 so aku sambung tido balik....... pagi nya bangun cam sume ok..so aku buat keje macam biasa.......sebenarnya riso sebab xda tanda apa2 pn lagi....walhal da overdue 1 day........
Aku hanya mampu berdoa agar Allah permudahkan segalanya..aminnnn...

disebabkan semalam da tarikh due aku and hubby decide utk terus ke Hospital Ampang just for checking....sebab kami ni xtahu apa2..takut juga nak buat x tahu aje kan....anything happen nak salahkan sesiapa pun x gune....So pagi tu after breakfast aku, hubby and adik aku pegi ke Hosp.Ampang....aku saja ajak adik aku tggal ngan aku skrg ni, teman aku kot2 ade emergency masa hubby tgh keje kan...die pun tgh tgu result SPM so elok bebenor le lepak kat KL ni ha..hihii....

ok, sampai kat Hosp. Ampang aku terus g Kaunter Wad bersalin....depan2 tu mmg ruang assestment rupanya...aku nerves gak nak pegi sebab aku pena tanya nurse KKIA tu, kalo aku just nak check kat Hospital Goverment boleh x....die jawab x boleh..hospital hanya utk case emergency aje...so pagi tu aku just try aje la...bagitaw kat kaunter tu aku nak check sbb ade rasa contraction kuat ptg smlm smpai ke malam...and arini EDD aku..
Nurse kat Hospital Ampang tu macam okay aje...sebenarnya pada pendapat aku...diorang ni okey sgt2 la sebab very nice and servis yang baik jugak la..sebab kalo dgr cerita2 org ckp kene halau la, xboleh cek la, mcm2...so aku syukur sgt smlm i hv made a rite decision go to Hospital ampang...doctor n nurse very helpful....
 Nurse suruh aku tukar kain color pink,ambil urine and tgu nama di panggil..
xlama pun tgu, dalam 5 minit gitu nama aku dipanggil dan cam biasa cek nadi aku, jantung baby, b/p dll....pastu baru masuk bahagian partition katil2 yang untuk cek CTG and bukaan..Bab cek bukaan tu mmg seram la....ini pertama kali aku akan melaluinya sendiri..sebelum ni aku hanya denga dr mulut org atau pembacaan aje..huhuuu....
Naik aje atas katil tu nurse da letak dua bende kat perut aku...cek CTG rupenye..CTG tu nak cek degupan jantung bayi dan mengesan kontraksi...kalo nak bersalin mmg doktor/nurse akan cek perut kite guna ctg bagi mengesan contraction...lame jugak rupanya bende tu..tp before die buat bende tu ade sorang nurse ni masuh pastu suh aku angkat kaki and kangkang...adoi,,,aku da agak dah..mesti die nak start bende yg paling aku takot ni....
Pastu die seluk2 die kata ada bukaan tp 1cm baru...maybe x kene tahan la..sebab anak sulung bukaan lambat sikit dibuka..sebab x ada laluan lagi..tp nurse ckp kite tgok result ctg sekejap nanti..so aku dibiarkan bersama mesin ctg......lama sgt! smpai sakit belakang aku ni...yela..baring terlentang mmg buat aku sakit blkg.....

lepas dapat result ctg, doktor fuziah pn masuk......die tanya ttg 
aku ada kencing manis ke, darah tinggi, sakit jantung dll...aku jwb x ade. 
pastu die tanya bape kali minum air gula =1x aje
ada alergi makanan/ubat = x ada

then die check pernafasan and rasa2 breast..sume ok..alhamdulillah....
last2 sekali die suh aku angkat kaki, waa...kene seluk lagi dgn doktor...
doktor ni mmg laju die buat...mmg terkejut aku rasa2 die da seluk...die tunjuk jari yang die seluk tu..berdarah....die kate..ni darah means normal ye....lihat ni...sy da masukkan jari saya tp bukaan masih kecil.....ok boleh bangun....kite pergi scan!

gile ahh....seluk2 pastu suh aku jalan bangun.....saba ajela..aku jalan pelan2 n terkedek2 masuk bilik doc fuziah utk scan..haha..bilik assessment tu mmg pesakit aje boleh masuk, adik aku n husband kene tunggu kat ruang menunggu je..so jalan le sesorang..hehe..
Doktor scan and tunjuk degupan jantung baby, air ketuban pn cukup, sume perkembangan bayi masih ok....so doctor minta aku monitor pergerakan baby and kalo xde sakit2 and x bersalin lagi kene dtg semula 7/3/2015 utk admit and maybe kene induce..waaa riso....
tapi at the same time lega jugak sebab dah check up semua....

kesimpulannya:- 
Berserah sepenuhnya pada Allah sebab Allah yang Maha mengetahui...
bila baby nak keluar and melihat dunia, bila saat sakit itu akan tiba..
aku sebagai manusia x dapat nak buat apa2 melainkan berdoa dan berusaha..
Doktor pesan suruh aku banyakkan berjalan2 kat dlm rumah sambil2 tgok2 tv tu kan...jangan duduk and baring aje...ia bagi mudah nak bersalin
lepas tu die pesan stop dulu minum air selusuh atau zam2 sbab takut x rasa sakit langsung and x sempat ke hospital.

so aku pn balik rumah and menunggu saat2 kelahiran bayi aku ni ha...masih aktif menendang nampaknya...baby swimming ke buat ape tu dalam perut ibu...mesti aku rindu saat baby dalam perut nanti......
doakan aku selamat bersalin ye...
Doakan juga bayi aku sihat dan selamat...
Aminnnnn...

1 comment: