Pages

Tuesday 27 January 2015

Selesaikan hutang kredit kad anda

alhamdulillah syukur.... hari ni dapat gaji....cewah! suke...
memang syok dapat gaji....tp 1 hari aje dah kena transfer sana transfer sini settle kan segala macam ....itulah rutin setiap bulan...tp aku tetap syukur sebab ada gak keje and gaji untuk membayar itu dan ini...

tiap2 bulan aku dapat jumlah gaji yang sama aje...tp setiap kali tu jugak aku buat bajet.....
aku memang macam tu kot..bukan ape...sebelum aku guna untuk itu ini aku akan make sure aku bayar segalanya...sebab dulu aku boros....so skrg aku kena langsaikan segala hutang aku secepat mungkin!

Ini sebenarnya penangan aku keje dengan 2 bank.....handle pulak credit card kan...huhuu..so aku memiliki 2 kredit card....Namun aku bersyukur aku x over use atau menaikkan credit limit dsbgnya.......dulu masa aku keje bank mmg aku bayar full payment...tp bile stress keje sesangat amat aku kuar dari keje bank and aku accept je keje as admin yang lebih relax dan santai dengan hati yang lebih tenang tetapi gaji yang agak kurang berbanding keje bank........
Husband aku xkisah asalkan aku x stress and merepek yang bukan2 ........
Kalau diingatkan semula masa aku kerja bank dulu memang aku agak stress dan pada aku xda life langsung....Life is all about Money-money-money.....
Pada aku...ini bukan yang aku cari kat dunia ni....terlalu banyak yang aku hilang saat aku kerja macam tu.....
Tapi aku tahu ramai aje orang diluar sana yang keje bank......Tahniah sebab bertahan dengan stress keje...namun aku yang dalam department Call Centre ni mmg xtertahan rasanya ....heheee......Aku memang x kuat dan aku juga x sesuai dengan kerja tu...skrg aku happy dengan kerja sekarang...
aku seronok bila nak pergi kerja walaupun kerja banyak, Selalu kena kejar dengan due date government dan sebagainya...tp aku suke dan enjoy melaksanakannya....stress dengan boss atau ketua tu lumrah untuk orang yang bekerja...so jangan ambil hati dan just relax and enjoy your work..as long as you love your job...everything will be allrite....

Disebabkan dulu2 aku handle cresit card so aku tahu cara2 payment die agar kita x terdedah kepada masalah hutang kredit card yg berpanjangan...so antara tips aku adalah:
1) Kurangkan penggunaan CC
2) Kalau boleh bayar full payment
(Macam aku 1 card aku dapat bayar full payment,alhamdulillah...Namun 1 card lagi sebab dah tersasar jauh penggunaanya dari bajet so aku bayar minimum..huhu)
3) Untuk pengguna CC, petua yang u all kena tahu adalah apa pun terjadi kita kena bayar CC every month and jgn delay2.....kalo xmampu sgt pun try utk bayar at least minimum payment. Aku skrg ni dah boleh bayar lebih daripada minimum payment...sebab aku nak cut CC aku cepat2....sebab kalo bayar minimum ni akan kena interest! xmo derma lame2 atau banyak2 kat bank..huhuuuuu.....
4) Elakkan late charges!! ini sangat2 penting okay....CC ni dapat untung daripada  interest and Late charges & membership fee...tp membership fee/Anual fee ni kepanyakan bank dah boleh waive...tp sesetengah bank die charge aje, bagi customer yang x tgok statment just bayar aje and x tahu apa yang diorang bayar...so setiap bulan tgok statment tu dari atas smpai bawah segala penggunaan kita......okay let me explain 1 by 1..

Late Charges: LC boleh dielakkan jika anda membayar CC anda dalam tempoh masa yang diberikan....iaitu sebelum due date...and make sure antara masa statement date and due date.....kekadang customer aku byk yg kecoh n persoalkan....nape i kene LC walhal i x penah miss bayar....Bila check sistem...memang la bayar...tapi dah lepas daripada Due date..okay cmni...just tgok dekat statement,  Due date CC tu bile (Due date xkan same setiap bulan k..sebab dia akan kire tempoh 20 hari shj tempoh bayar..kebanyakan bank prosedur same atau kalo nak pastikan baca blkg statement !!!)
contoh Statement date 19/1/2015 and Due date 8/2/2015 so kena la bayar CC dari tarikh 19/1 sehingga atau sebelum 8/2/2015.......jgn lebih dari tarikh tu sebab nanti kena Late Charges!and jgn jugak awal dari tarikh statement date kalo u all pembayar yg jennis paid min payment....haha......biasanya LC dicharge sbyk 1% daripada outstanding balance......opsss nmpak sikit kan...tp kalo korang derma RM1.00 pn kat bank, 1000 orang buat macam tak kisah camtu memang syok la bank dapat untung free gitu..haha
5) Interest ni sgt susah nak explain sebab die kena kira mengikut hari yang u all beli barang and tarikh payment korang....jgn tanya aku sebab aku memang malas nk kire manual.......setiap customer service ada diorang punye sistem utk kira so senang use  sistem tu...manual kekadang memang akan tersasar 1 2 sen..haha.... kalo u all xbayar Full Payment memang akan dikenakan Interest la...haaaa...sape suh use CC and then x reti bayaq abis!

So korang jangan tertipu atau mudah cair dengan promotion 5% /10% cash rebate if u buy something when u use CC....Aku dulu syok guna CC mcm tu la sbb syok dpt cash rebate/rewards dan sebagainya last2 nak bayar liat...akhirnya cash rebate dapat tp interest pn dapat...huh!terbaik!hahaa...
so skrg aku dah elakkan pembaziran n try the best to reduce using CC...
6) Actually 1 card yang aku bayar full payment tu sebenarnya aku dah boleh tutup dah sebab aku x guna pun...cume aku ade buat installment masa beli barang dulu2...so now aku just bayar installment tu yang skrg masih berbaki lagi 3 bulan.....yahoooo...lepas tu aku boleh potong itu kad!Lega....!after this duit aku bayar card tu bulan2 boleh la aku spend kat anak aku atau simpan...Sekarang mmg aku hanya fikir nak menyimpan aje.......rasa diri dah makin tua wei..NO more enjoy!  

So bulan 5 maybe aku dah boleh tarik nafas lega dengan hanya pegang 1 card shj....yg penting aku stop guna and kurangkan peningkatan interest so aku boleh cut semua CC aku...Alhamdulillah...itulah mision keje aku sekarang...sebab husband aku InsyaAllah boleh tanggung aku,,,,tapi hutang2 CC aku time remaja enjoy2 dulu (cewah) x kan aku nak suh dia bayaq kalo aku benti keje.....NO no no.....thats my responsiblity!

okay la,,,,,hepi pulak aku dapat review balik knowledge aku ttg CC yang aku dah tinggalkan lebih kurang 6bulan yang lalu....alhamdulillah...hidup aku lebih tenang...
marilah kita berjimat cermat dan langsaikan hutang...skrg aku nak cuba kaedah saving cara lama....

cth yang aku use skrg..aku beli tabung comel and simpan duit color ijau.......kekadang kita ni $50 pun sebulan susah nak simpan kan...so 2015 ni aku nak simpan uit dalam bank saving aku and at the same time aku nak simpan seronok2 uit color ijau....so sekarang kan Januari...aku nak tgok ujung tahun
2015 ni aku ade bape keping uit hijau...dari situ aku leh nilai keupayaan disiplin aku.....ada ke langsung x ada?hahhahaaaaa..sesama kita nantikan....

cadang memang nak simpan uit kuning tapi macam x kesampaian aje.....so azam 2015 duit color ijau dulu,,,,2016 maybe merah mana nak tahu kan....rezeki lebih......................InsyaAllah ....I CAN DO IT...

mesti boleh punye la..kite pompuan bukan merokok pun....daripada bakar duit dengan beli rokok baik kite usahakan tabiat baru kitr ni..... 

okay la,,,aku nak tidur dulu...gudnite

No comments:

Post a Comment